Jászfényszaru, 2017. február 24. Régi Kaszinó Étterem és Kávézó
Szeretettel köszöntök mindenkit Ghyczy György festőművész kiállításának megnyitóján!
A szóban forgó alkotó nevével 2014-ben találkoztam először, mikor is  elkezdődött a mozgolódás egy helyben működő hivatásos művésztelep  szervezésének ügyében. Ajánlották nekem, mi lenne, ha meghívnám.  Jelentem megtörtént és nem bántam meg. Egy jó embert ismertem meg  személyében, ki sihedereket megszégyenítő fiatalos lendületével és  professzionalistásával egy olyan új színt hozott a Jászfényszarui  Művésztelep életébe, ami az óta sem okoz csalódást, sőt egyre tarkább  képet mutat. Társasági lény. Egy pohár pezsgőben (már, ha élhetek ilyen  hasonlattal) Gyuri lenne az a buborék, amelyik a legintenzívebb.  Alkotásai közül nekem legelsőre azok a harsány és kis babszem szerű  foltokból építettek tetszettek, melyek olybá tűnhetnek némely  aspektusból, mintha Rippl-Rónai mester kukoricás korszakának egy-egy  részleteire reflektálnának. Persze ez igen felszínes megállapítás volt  elsőre, nem sokára megértjük majd miért is.
Ki kell mondanom, hogy  szövegem fogalmazásakor vért izzadtam, de nem azért mert nem volt bele  mit írnom, hanem mert nehezen tudtam komoly maradni, mikor az egyes  gondolatok kapcsán fel-felvillant egy-egy humoros jelenet az együtt  töltött rendezvényekről, vagy pár csipkelődő gondolat, mellyel  kiállítónk igen sűrűn tisztel meg engem, minden bizonnyal sportként  tekintve a dologra. De ennyi éppen elég a személyes bevezetésből,  lesznek még a képeivel kapcsolatosan is saját gondolataim, fel lehet  készülni. 
De most tekintsük meg ki is látogatott el ma hozzánk.
Ghyczy György gimnáziumi évei alatt szoros kapcsolatba került a  művészettel. Tanult a lipcsei Grafikai és Könyvművészeti Főiskolán.  Könyvkiadóknál is dolgozott tervezőként, illetve grafikusként.
Tagja  a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. Az Art-el társulatába  tartozott a 70-es évek közepétől. Rendszeresen részt vett az Agora  nemzetközi képzőművészeti találkozó munkájában. A 80-as években az Agora  szalon kiállítója volt. 1997-ben jött létre a Dúzsi Művésztelep,  amelynek indulástól résztvevője. 2007-től az Ercsi Művésztelepen segíti  minden nyáron a festők munkáját. 2014-től részt vesz a Dunaharaszti P  Art Művésztelep és a Jászfényszarui Művésztelep munkájában. Rendszeres  kiállítója a Muravidék Kulturális Egyesület képzőművész szekciójának.  Résztvevője többek közt a Miskolci Grafikai Biennálé, a Kisgrafikai  Biennálé, a Salgótarjáni Rajz Triennálé kiállításainak, a Salgótarjáni  Tavaszi Tárlatnak. 1998. márciusában hozta létre a Nyitott Műtermet,  amit 2016. októberéig vezetett. Húsz éve foglalkozik idős emberekkel,  művészettel kapcsolatos előadásokat tart számukra, művészetterapeutaként  segíti őket a napi művészeti tevékenységükben. 2005. novemberében  előadást tartott Darmstadtban a „Quo vadis Europe” című nemzetközi  konferencián. Résztvevője és előadója volt az I. és II. Művészetterápiás  Világkongresszusnak (2006, 2011), az Áramlásban II. művészetterápiás  konferenciának 2009-ben. Rendszeresen ír, cikkeket a művészetről,  illetve az idősek művészeti tevékenységéről különböző lapokban. 
2007. őszén Pro Urbe Erzsébetváros kitüntetést kapott Erzsébetváros  közösségét szolgáló képzőművészeti és kultúraközvetítő munkájáért. 
Kreatív ötletei túlmutatnak a műfaji korlátokon. Kiváló marketing  szakember, aki számtalan csoportos, nemzetközi és egyéni kiállításon  vett már részt Dúzstól egészen Fabrianoig, melyek sora a kávézó falán  olvasható, a bejárat mellett. 
Kiállítónk több ízben állított már ki  Jászfényszarun is, de önálló tárlat rendezésére tőle most nyílt  lehetőség. A szóban forgó kiállítás tüzetesebb megtekintése segített  abban, hogy megpróbáljam összeszedni Gyuri képeivel kapcsolatos  benyomásaim, érzéseim, több helyen felhasználva saját ars poetica-ját  is, mely ugyancsak kifüggesztve megtekinthető az előtérben. Az első  impresszió a látott képek kapcsán az, hogy hihetetlen erővel vannak  jelen, erőt sugároznak. Természetesen ezt a tekintélyes méretek is  elősegítik. A nagy formátumban való alkotás jellemző alkotónkra. Kedveli  a horizontális elrendezést is kompozícióiban.
Tartalom, szöveg,  elméleti alátámasztás jellemzi képeinek előkészületi munkálatait.  Alapjuk ugyan materiális szinten vászon, papír, vagy farost, de egy  másik aspektusban fundamentumuk a tudás, az egyetemes tudás és az  olvasottság.
A munkát erőteljes, dinamikus ecsetvonásokkal kezdi,  ezzel képezve az alapot, melyet tovább bontva magyaráz, vagy épp  ellenkezőleg, nem magyaráz. Attól függ mi a szándék. Akár az irányított  véletlenen alapuló munkáit, akár a lírai háttérből borotvaélesen  felvillanó konkrétumokkal operáló alkotásait vizsgáljuk, rájövünk, hogy  mind mentesek a szájbarágástól, a túlmagyarázástól.
Bátran és  könnyedén lavírozik a műfajok között a klasszikus festészeti és grafikai  műfajoktól elindulva az iparművészeti tárgyak dekorálásán át az  akcióművészet jellegű projektekig, amibe belefér egy autó  karosszériájának megfestése is akár, természetesen Gyuri saját  összetéveszthetetlen stílusában, mely egyben professzionális és befogadó  barát is. 
Pontos anyagismeretéből kifolyólag nem retten meg a  kísérletezéstől sem. Van, hogy magokat ragaszt a festmény egyes  részeire, máskor fecskendő segítségével hoz létre diófapác alkotásokat.  Igényes, precíz, hibát nem tűrően dolgozik. Vonalzóra sincs szüksége egy  tökéletes lénia felfestéséhez. Legutóbbi igen friss sorozata a sok  festmény mellett egy papírmetszet széria, melyből három jelenleg az I.  Hatvani Kisgrafikai Tárlat anyagát gazdagítja.
Alkotásain belül  sok esetben konkrét és kézzelfogható elemek adnak fogódzót az arra  érzékenyeknek egy épület vagy egy növény formájában (pl. a Magyar várak  sorozatánál). Másutt nyugodtan elveszhetünk és elkalandozhatunk az izzó  színes felületek sokaságában, vagy éppen a visszafogott koloritú, ám  felületileg annál izgalmasabb részeken.
Gyuri témái szerteágazók.  Képein megjelennek életszakaszai, döntései, bizonytalanságai,  erőtlenségei, félelmei, de ugyanúgy a düh, a szeretet, az igazság és az  erő is. Gyakran fogalmaz meg konkrét tájat, jelenetet, vagy valamilyen  nyelvi poént is.
Kezét a tudatos képépítés mellet erőteljesen vezérlik emóciói, teret engedve a tudattalan vizuális kivetülésének.
Kozmikus mikro- és makrokozmoszai nem túlcizelláltak. Egyértelműek,  direkt dekorativitásukkal hatnak ránk, érzelmeket csalnak elő belőlünk.
Alkotónkra nagy hatást gyakoroltak és gyakorolnak Lao-Ce tanításai,  konkrétabban a taoizmus gondolatköre. A taoizmus legfontosabb tanítása  harmóniát találni a természet erőit mozgató teremtő őserővel, elérni a  nem-cselekvés állapotát, és ez által megvalósítani a tökéletességet és a  halhatatlanságot, vagyis a teljes megvilágosodást.
Gyuri is egy  fajta teremtő őserővel, a szubjektív, ám örökérvényű tao segítségével és  figyelembe vételével halad egy meghatározott, vagy éppen folyamatosan  új irányba menetelő úton, ez erény útján, megtartva a harmóniát, hogy  sehol ne ütközzön falakba, miközben a válaszokat keresi a világ  kérdéseire, vagy erőfeszítéseket tesz meglelni a csodálatos asszony  kapuját, mely izgalmasan új perspektívákat rejthet számára és rajta  keresztül mindenki számára.
Távolodjunk picit el a taoizmustól, még  mielőtt valami fogalomzavar miatt megkövezne engem bárki hozzáértő, aki  észreveszi, hogy nem vagyok a téma szakérője. Nos, alkotónknál a nem  cselekvésről szó sincs. Elrugaszkodva az elméleti mélyen szántó acélos  logikával felépített gondolatoktól, Gyuri alkot, de rendületlenül. A még  nála is fiatalabbakat megszégyenítő módon és sebességgel ontja magából a  képeket, zúdítva rá a világra az általa teremtett harmóniát, kozmikus  miliőt. 
Ahol Gyuri megjelenik, nekem picit mindig olyan érzésem van, hogy vele együtt megjelenik a főváros pörgése, lendülete.
Egy líraian absztraháló és felettébb expresszionista nyelven próbál  szólni. Egyszerre absztrakt és figuratív, egyszerre mozgalmas, tele  harmóniával. Ízig, vérig modern, mai modern, kortárs. 
A jelenkorban  él és alkot, egy olyan világban, ahol a vizuális ingerek magasabb  szintű befogadásának képessége az egyébként is nagy gondokkal küszködő  planétánkon egyre inkább apadni látszik. Nincs manapság rákényszerítve  az ember, hogy gondolkodjon, hogy lásson, hogy ráeszméljen. Elég, ha  csak néz. A képzeletről és a személyes elvonatkoztatásról, a belső  absztrakcióról (melyet akár egy könyv olvasása is eredményezhet) pedig  már említést sem merek tenni. Ez globális probléma. 
Gondoljunk  bele, ha a vadon élő állatot elkezdjük etetni szisztematikusan  leszoktatva a vadászat ösztönös cselekvéséről, akkor megfosztjuk magától  a túlélés képességétől, a túlélés igényétől. Ha az embernek előre  megrágott, kultúrának álcázott konzervet adnak a szájukba, egyszer csak  elfelejtenek saját gondolataik tárházában kutakodni és részesei lesznek  egy hatalmas nyálcsorgató felszínes és csillogó, új és veszélyes  giccsekkel ellátott világnak. Ez azért veszélyes, mert teljesen üres. És  mint tudjuk az üresség, a kiüresedés nem vezethet semmi jóra, konkrétan  sehová sem vezet. A semmiből újat teremteni ember nem tud, az a  magasabb szférák kiváltsága. Ellenben alkotni, a meglévőből valami újat,  előremutatót létrehozni azt szabad, sőt ajánlott. Mert ha képesek  vagyunk önmagunktól, mások segítsége nélkül az ábrázolás és kifejezés  alapvető elemeinek segítségével produkálni valamit, az progresszíven hat  az emberiségre, saját magunkban pedig egy egészséges lelki békét  eredményez, ami ugyancsak előbb utóbb cselekvésre sarkall bennünket.
Ez a megújuló cselekvésre késztetés hajtja a művészt, aki nem áll karba  tett kézzel önelégülten, mikor egy kép elkészül, hanem már azon  gondolkodik, hogy mi lesz a következő lépés, mivel örvendeztesse meg  magát és mivel tudna a világnak adni valami újat, holnap pedig annál is  újabbat.
Kiállítónk is ebbe a kategóriába sorolható és biztos vagyok  benne, hogy nem egy, nem kettő alkotással fog még a világ  képzőművészeti színpadára állni, mint ahogyan Jászfényszaru sem most  hall utoljára róla.
Nos, ezen gondolatok tükrében tekintsük meg a kiállítást, melyet ezennel megnyitok!
Ghyczy Györgynek pedig szívből gratulálok!